hrc 15

 

 ประวัติวัดพระมหาไถ่

โบสถ์หลังแรกของคณะพระมหาไถ่ในกรุงเทพฯ ถือกำเนิดขึ้นมาเมื่อต้นเดือน พฤศจิกายน 2492 เป็นเรือนไม้สร้างติดกับบ้านที่พระสงฆ์ของคณะพักอาศัยอยู่ รู้จักกันในชื่อเล่น ๆ ว่า “วัดแม่พระแห่งโรงรถ”

สองปีให้หลังได้ย้ายไปอยู่ที่ใหม่ กว้างขวางกว่า เดิมเป็นคลีนิกของ นพ. เลิศ ศรีจันทร์ ท่านเป็นคาทอลิกและเป็นผู้มีอุปการะคุณคนแรก ๆ ของคณะพระมหาไถ่ทุกวันอาทิตย์พิธีมหาบูชามิสซาจะทำกันในหอประชุม ณ บริเวณโรงเรียนมาแตร์ เดอี

ตลอดช่วงเวลาที่กล่าวมา คณะพระมหาไถ่เฝ้ามองหาที่ดินเพื่อจะได้สร้างโบสถ์และบ้านพักพระสงฆ์เป็นหลักแหล่งแน่นอน จุดประสงค์ก็คืออยากได้แหล่งที่ชาวคาทอลิกที่ใช้ภาษาอังกฤษสมารถติดต่อได้สะดวก เนื่องจากพณฯ พระสังฆราช หลุยส์ โชแรง ประมุขของพระศาสนจักร สังฆมณฑลกรุงเทพฯ ขณะนั้นเล็งเห็นว่ากลุ่มชาวคาทอลิกกลุ่มนี้น่าจะได้รับการอภิบาลมากขึ้นกว่าเดิมที่ขาดแคลนพระสงฆ์ที่รู้ภาษาอังกฤษ

ในที่สุด ตอนต้นปี 2497 คณะก็ได้มาซึ่งที่ดินชั้นหนึ่งตรงตามความต้องการ ตั้งอยู่ในซอยร่วมฤดี มีทางเข้าได้จากถนนสายสำคัญสองสาย คือ ถนนสุขุมวิท และ ถนนวิทยุ

การก่อสร้างโบสถ์เริ่มขึ้นตอนต้นปี 2497 นั้นเอง ภายใต้การควบคุมของสถาปนิกมือดีชาวอิตาเลี่ยน ชื่อ อาชิเนลลี ท่านตื่นเต้นและดีใจมากที่มีโอกาสออกแบบและสร้างโบสถ์คาทอลิกในแบบสถาปัตยกรรมไทย ซึ่งเป็นดำรัสของพณฯ ฟูลตัน ชีน พระสังฆราชชาวอเมริกันอันเลื่องชื่อเคยให้ไว้ขณะที่ท่านบังเอิญมาเยือนประเทศไทยในเวลาเดียวกันเป็นการมาถึงของพระสงฆ์คณะพระมหาไถ่

โบสถ์พระมหาไถ่สร้างเสร็จในปี 2497 และได้มีพิธีเสกเปิดเมื่อวันที่ 24 ตุลาคม ในจดหมายเหตุของโบสถ์พระมหาไถ่เรียกวันนั้นว่าเป็น วันมอบถวาย (วันเศกวัด?) จดหมายเหตุเดียวกันบันทึกว่า การ เฉลิมฉลองในวันนั้น เริ่มในตอนเช้าเวลา 8:30 น. โดยมีพณฯ พระสังฆราช หลุยส์ โชแรง สมณฑูต เป็นผู้ถวายมหาบูชามิสซา (อย่าลืมว่า สมัยนั้นพระศาสนจักรในประเทศไทย ยังมิได้แบ่งแยกออกเป็นหลาย สังฆมณฑล)

จดหมายเหตุบันทึกว่า การถวายมหาบูชามิสซาวันนั้นดำเนินไปอย่างสง่างามตั้งแต่เวลา 8:30 ถึง 10:30 น. นำความปิติยินดีแก่ผู้มาร่วมพิธีกว่า 3,000 คน หลังพิธีมีการเลี้ยงอาหาร ณ ร้านอาหารชมซุยฮง ถนนเจริญกรุง ซึ่งเป็นร้านอาหารมีชื่อในสมัยนั้นดำเนินกิจการโดยครอบครัวคาทอลิกชาวฟิลิปปินส์เชื้อสายจีน การฉลองดำเนินไปตลอดวันและสิ้นสุดลงโดยการเลี้ยงอาหารเย็น ณ บ้านพักพระสงฆ์คณะพระมหาไถ่ ให้กับพระสงฆ์ราว 4 องค์จากสังฆมณฑลกรุงเทพฯ การก่อสร้างมาเสร็จสมบูรณ์เมื่อวันที่ 12 เดือนธันวาคม ในปีเดียวกัน เมื่อพณฯ พระสังฆราชโชแรง ทำพิธีเสกบ้านพักใหม่ของคณะพระมหาไถ่

The Parish the first Redemptorist missionaries came to Thailand n 1984 and celebrated their Golden Jubilee in 1998. They have worked throughout the country – with the poor in the Northeast, with lepers in Ban Noi, with orphans and abandoned babies in Pattaya, with Hill Tribes and with slum dwellers in Klong Toey in Bangkok .


The Parish of Holy Redeemer was founded in 1949 at the request of the Bishop of Bangkok, Monsignor Chorin, to serve the large English – speaking population of the city. It took some time for the first two priests, Fr. Roger Godbout and Fr. Charles Cotant, to find a permanent site. They began by renting a house on Nai Lert Lane , not very far from the present parish church. They converted one room of the house, originally designed to be a garage, into a chapel and immediately began holding services for Catholics. This chapel was appropriately named Our Lady of the Garage. Not long after, they moved to a vacant clinic offered by Dr. Lert Srichan on Sathorn Road , holding Sunday services at Mater Die School for the growing number of parishioners.


Holy Redeemer Church Eventually the missionaries received permission and financial assistance from the Mother Province of Redemptorists in St. Louis , Missouri to purchase a small piece of property that would serve as the permanent site of Holy Redeemer Parish. Holy Redeemer Church was constructed and blessed in 1954. The parish will celebrate its Golden Jubilee Year in 2004.

Exterior The idea for the unique style of the church was suggested by the American, Monsignor Fulton J. Sheen. Bishop Sheen thought that a catholic church, following a traditional Thai architectural style, would be more culturally adapted to Thailand than a western model. This was a controversial idea, but Fr. Godbout guided to completion the construction of a unique church that has become one of the most beautiful landmarks in Bangkok . A simple cross on the roof identifies Wat Pra Mahathai as a Catholic Church that serves Bangkok parishioners and welcomes visitors from all over the world.


Interior The interior adapts Thai forms to Catholic liturgical needs. Throughout the church one is visually stirred by the Passion and Redemption of Christ. Father Harry Thiel commissioned the 40 meter – long reliefs of the Passion of Christ on both sides of the nave and the statue of Christ the Redeemer. They were designed in 1970 by the masterful Philippine architect Oliveres (Ver) Manipol. First, his fullsize drawings were attached to the walls. Wire mesh was then attached with nails to form a three – dimensional armature. Cement and plaster were next applied and finally the general form of the figures was sculpted by trowel, brush, and refined by hand. After the surfaces dried an antique finish was applied. A similar method was followed for the monumental sculpture behind the altar that was subsequently painted gold.


The collaboration between Fr. Thiel and Ver resulted in a highly original presentation of Christ’s Passion, Death and Resurrection. In addition to the fourteen traditional Stations of the Cross, the Agony in the Garden of Gethsemane (far right) and The Resurrection (far left) are also included. A beautiful, wave – like movement visually links each episode and draws us into the gripping drama of the Way of the Cross. The Passion begins with Christ’s anguished vigil in the olive grove. He ends his plea to escape the suffering that loomed before him in Jerusalem with an act of total resignation, “not as I will, but as Thou wilt.” The shared grief at his painful humiliation that is so deeply felt by the Women of Galilee, Veronica (the image of Christ on her veil is extraordinary) and other faithful followers seems to be reflected in the grimacing henchmen. Like the Good Thief who recognized who Jesus really was, their physical distaste for the brutality they inflict suggests that they, too, sensed divinity in His broken humanity.


After the mournful entombment the reliefs culminate in great joy with the Risen Christ bounding from the tomb. “Death is swallowed up in victory” (1 Corinthians 35:54), as seen in the magnificent sculpture of the triumphant Christ the Redeemer. The cup of suffering of Gethsemane has been transformed into the Eucharistic chalice. And the revelation of Easter gives us confidence to build a Kingdom of god on this earth in the sure and certain hope of Resurrection.


Parish Profile The Parish of Holy Redeemer is made up of individuals and families from over 33 countries. As such, our community is a microcosm of the universal church.
The members of the Parish of Holy Redeemer come from all walks of life, including the international business sector, governmental and non – governmental organizations, students, individuals involved in the service industries, and many others. On Sunday there are usually 3,000 people who attend 9 Masses in English or in Thai.


We encourage all parishioners to register with the Parish Office or to fill out the registration forms after 11.00 A.M. Mass on Sunday.